Próchnica – jak ją leczyć i jak jej zapobiegać?

Jest najczęstszym powodem wizyt u dentysty – próchnica zębów może dotknąć każdą osobę. Jak jej zapobiegać i jak ją leczyć?

Ładny uśmiech to również zdrowy uśmiech. Aby się nim cieszyć, potrzebny jest dobry dentysta, który będzie mógł regularnie sprawdzać stan zębów i podjąć właściwe leczenie, gdy będzie ono konieczne. Na ogół powodem leczenia stomatologicznego jest próchnica. Czym dokładnie jest próchnica zębów? Jak powstaje? W jaki sposób można ją leczyć i jak jej zapobiegać?

Próchnica zębów – co to jest?

Próchnica zębów to bakteryjna choroba zakaźna dotykająca tkanek twardych zęba, która wymaga leczenia u dentysty.

Jej głównym symptomem jest demineralizacja zębów z powodu działania kwasów wytwarzanych przez bakterie w płytce nazębnej. Do próchnicy dochodzi w skutek metabolizmu cukrów – zarówno tych pochodzenia zewnątrzustrojowego, jak i wewnątrzustrojowego.

Aby pojawiła się próchnica, muszą zaistnieć jednocześnie cztery czynniki:

• obecność bakterii
  • obecność cukrów
  • podatność zębów
  • odpowiedni czas

Za powstawanie próchnicy odpowiedzialne są przede wszystkim bakterie L. acidophilus oraz paciorkowce. Formują one płytkę nazębną, która także sprzyja próchnicy, a wytwarzane przez nie kwasy prowadzą do osłabienia struktury uzębienia i powstawania ubytków.

Aktywności bakterii sprzyja cukier, który jest podstawą ich metabolizmu. Najczęściej jest to cukier sztucznie dodawany do pokarmów.

Próchnica występuje także u niektórych osób częściej – jest to cecha osobnicza wynikająca z podatności zębów, co ma powiązanie z genetyką, ale też warunkami socjalnymi.

Ostatnim czynnikiem niezbędnym do rozwoju próchnicy jest czas. Najważniejsze jest zatem regularne czyszczenie zębów, ponieważ wtedy nawet wysokie spożycie cukru nie będzie dla nich groźne i dentysta nie będzie potrzebny.

Profilaktyka próchnicy

Próchnicy można skutecznie zapobiegać. W tym celu najważniejsze jest utrzymywanie właściwej higieny jamy ustnej, aby usuwać z niej cukry oraz bakterie, które sprzyjają powstawaniu ubytków.

Prawidłowa profilaktyka próchnicy jest ważna już od najmłodszych lat – to właśnie w młodym wieku formują się przyzwyczajenia, które w późniejszych latach mogą przełożyć się na ryzyko powstawania próchnicy.

Próchnicy można zapobiegać przez:

• regularne szczotkowanie zębów – najlepiej 2-3 razy dziennie
  • stosowanie nici dentystycznych lub irygatorów
  • używanie płynów do płukania ust
  • unikanie spożywania produktów zawierających cukry
  • regularne wizyt u dentysty

Jak odbywa się leczenie próchnicy?

Niestety, zęby człowieka nie posiadają zdolności do samoczynnej regeneracji. Można jednak powstrzymać rozwijającą się w nich próchnicę. W tym celu prowadzi się leczenie zachowawcze – dentysta oczyszcza wtedy odpowiednio zmianę i wypełnia ją materiałem zastępczym.

W zależności od obszaru oraz głębokości zmian próchniczych dentysta może usunąć tylko część wierzchnią zęba, ale może dojść także do zakażenia tkanek miękkich znajdujących się w jego wnętrzu. Wtedy zachodzi potrzeba tak zwanego leczenia kanałowego, czyli endodontycznego. Leczenie to polega na usunięciu miazgi z wnętrza zęba i zastąpieniu jej odpowiednim materiałem. Następnie ząb jest odbudowywany, dlatego z zewnątrz wygląda normalnie.

Dostępne są także inne metody leczenia próchnicy, na przykład leczenie ozonem. Dentysta stosuje wtedy ozon, który powoduje zdezynfekowanie oraz remineralizację ubytku. Taka metoda leczenia sprawdza się jednak tylko w przypadku niewielkiej próchnicy.

Profesjonalne leczenie próchnicy tymi metodami prowadzone jest między innymi w gabinecie: http://www.hcentrum.pl/.

Jak często chodzić do dentysty?

Zdarza się, że objawy próchnicy jesteśmy w stanie zauważyć i poczuć samodzielnie – ma ona postać ciemniejszych zmian na zębie, może również powodować ból, nadwrażliwość. Wówczas warto jak najszybciej udać się do dentysty, aby wyleczyć ubytek.

Warto jednak wskazać, że zmiany próchnicze w początkowej fazie często są tak małe, że nie jesteśmy w stanie dostrzec ich samodzielnie gołym okiem. Może zobaczyć je dopiero dentysta w gabinecie. Właśnie dlatego tak ważne jest regularne odwiedzanie gabinetu stomatologicznego – najlepiej raz na pół roku lub zgodnie z innymi wskazaniami dentysty.