Leczenie zębów w ciąży

Regularne kontrole u stomatologa i usuwanie kamienia jest nie tyle bezpiecznym, ale przede wszystkim polecanym sposobem na posiadanie pięknego i zdrowego uśmiechu, nie tylko w ciąży. Wzrost poziomu hormonów w ciąży może powodować obrzęk i krwawienie z dziąseł. Ponadto, odpowiednio wcześnie wykonane zabiegi stomatologiczne pozwalają uniknąć infekcji w jamie ustnej i chorób dziąseł, które to mogą przyczynić się do przedwczesnych porodów.

Ale co zrobić gdy okaże się, że podczas ciąży nie wszystkie nasze zęby są zdrowe?

Co wolno, a czego nie wolno kobietom w ciąży?

Leki do leczenia stomatologicznego, a ciąża

Lidokaina jest jednym z popularniejszych leków znieczulających stosowanych przez dentystów. Należy jednak pamiętać, że środek ten jest w stanie przeniknąć przez łożysko. Jeżeli nie da się uniknąć zabiegu dentystycznego, lekarz dentysta powinien u ciężarnej zastosować minimalną ilość środka znieczulającego, ale mimo wszystko ilość ta wciąż powinna zapewniać komfort pacjentki podczas leczenia zębów. Należy pamiętać, że jeżeli podczas zabiegu przyszła mama jest odprężona i zrelaksowana to zmniejsza się intensywność stresu odczuwanego zarówno przez nią, jak i przez dziecko.

Oprócz leków znieczulających czasami trzeba zastosować też antybiotyki, zapobiegające i zwalczające infekcje. Leki takie jak penicylina czy klindamycyna, mogą być przepisane dopiero po zakończeniu ciąży. Pod żadnym pozorem nie można stosować ich w trakcie ciąży.

Badania RTG zębów, a ciąża

Rutynowe prześwietlenia rentgenowskie są czasami koniecznością przed niektórymi zabiegami stomatologicznymi, szczególnie w trudnych i nagłych przypadkach. Badania naukowe donoszą, że dawka promieniowania oddziałująca na kobietę w czasie diagnostycznego badania rtg nie jest wystarczająco silna, aby zaszkodzić rozwojowi płodu lub ewentualnie spowodować jakieś komplikacje.

Ważnym jest żeby pamiętać, ze rozwój organów płodu następuje w pierwszym trymestrze ciąży, dlatego najlepiej w miarę możliwości oczywiście przełożyć tego typu badania na kolejny trymestr.

Czy w ciąży można leczyć zęby?

Idealną sytuacją dla kobiet w ciąży i nie tylko jest sanacja, czyli wyleczenie wszystkich chorób jamy ustnej. Niektóre rzeczy są jednak nie do przewidzenia i czasami pojawiają się jakieś komplikacje.

Głębokie ubytki w zębach, stany zapalne dziąseł, paradontoza oraz wszelkie zmiany zapalne w kościach np. torbiele stanowią źródła zakażeń, co oznacza, że bakterie znajdujące się w nich są w stanie zaatakować nawet odległe narządy, takie jak: serce, nerki czy macica z rozwijającym się płodem, która to w tym okresie jest niezwykle ważnym organem.

Leczenie zębów w ciąży jest więc jak najbardziej możliwe, a nawet wskazane, jeśli nagle pojawią się jakiekolwiek źródła zakażenia w jamie ustnej.

Najlepszy okres na leczenie zębów w ciąży

Stany nagłe, objawiające się bólem zębów w ciąży, powinno leczyć się jak najszybciej. Natomiast najbezpieczniejszym okresem do rutynowego leczenia zębów  jest drugi trymestr ciąży, czyli czas od 14. do 26. tygodnia ciąży.

Oczywiście dobrze jest zadbać o wszystko zawczasu i wyleczyć żeby przed planowaną ciążą. Jeśli jednak nie mamy takiej możliwości albo nagle wydarzy się coś niespodziewanego to warto udać się do lekarza stomatologa, który biorąc pod uwagę aktualny stan pacjentki na pewno dobierze odpowiednie leczenie.