Jak wybrać odpowiednią pastę do zębów?

O tym, że zęby należy myć regularnie, wie każdy z nas. Natomiast niewiele uwagi przywiązywane jest do wyboru odpowiedniej pasty do zębów. To duży błąd. Każdy produkt zawiera unikalny skład, przez co jest zalecany do stosowania w związku z wystąpieniem określonych dolegliwości. Wyróżnić można pasty odświeżające oddech, wybielające, zapobiegające próchnicy, do zębów nadwrażliwych. Jak widać, asortyment jest bardzo szeroki. Na rynku dostępne są również pasty uniwersalne, które mogą być stosowane przez każdego.

Czy mycie zębów bez pasty jest skuteczne?

Jak najbardziej tak! Należy jednak pamiętać o tym, że niestosując pasty należy szczotkować zęby o wiele dłużej – około 10 minut. Zabieg ten pozwoli na oczyszczenie jamy ustnej. Jednak dzisiaj rzadko kiedy rezygnujemy z zakupu pasty do zębów. Przede wszystkim dlatego, że zależy nam na jej pozostałych właściwościach (np. zapobieganie powstawaniu próchnicy). Ważna jest jeszcze jedna kwestia – bez pasty nasz oddech nie zostanie odświeżony, nie będziemy mogli poczuć się rześko i świeżo, jak w przypadku szczotkowania zębów pastą o zapachu miętowym. Poza tym, w dzisiejszych czasach ceny past do zębów, w zależności od rodzaju oraz firmy, są stosunkowo niskie – można je kupić już za cenę 3 złote za tubkę – co wydaje się nie być nadmiernie wygórowane. Bez obciążania budżetu domowego w zasadzie każdy może pozwolić sobie na taki wydatek. Odmiennie kształtują się ceny past specjalistycznych, w szczególności wybielających. Koszt zakupu takiego preparatu jest dość wysoki. Oczywiście na rynku dostępne są również tańsze produkty, ale w ich przypadku osiągnięcie efektu śnieżnobiałych zębów, może okazać się niemożliwe.

Rodzaje past do zębów

Na rynku dostępnych jest wiele rodzajów past do zębów. My skupimy się na podstawowym podziale:

• pasty o działaniu zapobiegającym powstawaniu próchnicy: próchnica to jeden z największych problemów, nie tylko dzieci, ale również osób dorosłych. W związku z tym zalecane jest, aby używać past, które przeciwdziałają próchnicy. Takie właściwości będą miały produkty zawierające w swym składzie fluor lub ksylitol,
  • pasta do zębów nadwrażliwych: najczęstszą przyczyną pojawienia się nadwrażliwości jest zbyt cienkie szkliwo, np. w związku z odsłonięciem szyjek zębowych, dolegliwość może pojawić się również po wybieleniu zębów. W efekcie jedzeniu gorących lub zimnych produktów towarzyszy przeszywający ból. Odpowiednio dobrana pasta pomoże w wytworzeniu warstwy ochronnej na szkliwie, uszczelni ujście kanalików zębiny, co pozwoli na zlikwidowanie przyczyny bólu. Niektóre pasty dodatkowo zawierają składniki uśmierzające ból,
  • pasty wybielające: kto nie marzy o zdrowych, białych zębach? Aby uzyskać efekt śnieżnobiałego uśmiechu należy stosować pasty wybielające, które usuną przebarwienia oraz pomogą przywrócić naturalny kolor. Należy jednak pamiętać, że niektóre preparaty dostępne na rynku mogą powodować powstawanie uszkodzeń na szkliwie, dlatego nie nadają się do codziennego użytku,
  • pasty odświeżające oddech: wiele osób boryka się z problemem nieświeżego zapachu z ust. Najczęściej do past, których zadaniem jest odświeżenie oddechu, dodawane są aromatyczne olejki – miętowy lub cytrusowy.